PATVIRTINTA
Vilniaus licėjaus direktoriaus
2023 m. birželio 21 d.
įsakymu Nr. V1-88
(2023 m. rugpjūčio 25 d.
įsakymo Nr. V1-94 redakcija)
VILNIAUS LICĖJUS
SOCIALINĖS-PILIETINĖS VEIKLOS ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
II. SOCIALINĖS-PILIETINĖS VEIKLOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
5.1. skatinti mokinių visapusišką asmenybės brandą ir dalyvavimu grįstą mokymąsi;
5.2. padėti įsisąmoninti kiekvieno mokinio atsakomybę kuriant savo asmeninę, licėjaus bendruomenės ir platesnės visuomenės gerovę bei paskatinti ieškoti pozityvių saviraiškos būdų;
5.3. skatinti mokinius apgalvoti savo patirtis, ugdytis savistabos įgūdžius, gebėjimą kritiškai įsivertinti savo priimtų sprendimų pagrįstumą ir pridėtinę vertę sau patiems bei licėjaus bendruomenei.
III. SOCIALINĖS-PILIETINĖS VEIKLOS TURINYS IR KRYPTYS
6.1. prasmingumo. Socialinė-pilietinė veikla prisideda prie mokinio saviraiškos, asmeninių tikslų įgyvendinimo, pasirinktos veiklos, padeda atrasti jam asmeniškai prasmingą veiklą bei skatina jį orientuotis ne tik į rezultatą, bet ir į patį veiklos procesą, mokytis iš savo klaidų ir pasiekimų bei reflektuoti apie įvairių patirčių naudą. Mokiniai gali įsitraukti į įvairių nevyriausybinių organizacijų veiklą ir prisidėti prie jiems rūpimų problemų sprendimo, pvz., visuomenės sąmoningumo didinimo klimato kaitos klausimais, gyvūnų apsaugos, pažeidžiamų asmenų grupių teisių užtikrinimo klausimais ir pan.;
6.2. asmeninio tobulėjimo. Socialinę-pilietinę veiklą mokinys pasirenka atsižvelgdamas į savo interesus ir pomėgius. Socialinė-pilietinė veikla nėra savitikslė, ji turi padėti mokiniams tobulėti, plėsti savo pažinimo ribas, išbandyti save atliekant naujus vaidmenis, patirti naujus kontekstus. Skatinamas mokinių dalyvavimas ir jų pagalba organizuojant įvairias parodas, koncertus, sporto turnyrus, kitus renginius įvairiose socialinės globos institucijose, ligoninėse, telkiant bendruomenes konkrečiam tikslui siekti arba pagalbos teikimas jaunesnio amžiaus mokiniams mokantis, taip pat neformaliojo vaikų švietimo ir užimtumo veiklų organizavimas dienos centrus lankantiems vaikams, mokymosi sunkumų turintiems vaikams, migrantams, savanorystė ikimokyklinio ugdymo įstaigose, mokymas, konsultavimas, paskaitos vedimas, pranešimų skaitymas arba kitos panašios veiklos;
6.3. socialinio teisingumo. Mokinys turi suvokti, kad jis yra didesnės bendruomenės ir visuomenės narys ir kad nuo kiekvieno asmeninio indėlio priklauso visuomenės gerovė. Skatinamas mokinių savanoriavimas teikiant pagalbą per įvairias nevyriausybines organizacijas, teikiančias pagalbą stokojantiems, neįgaliems, vienišiems ir pagyvenusiems asmenims, migrantams ir kitiems sunkumų patiriantiems žmonėms ir kt.;
6.4. dalyvavimo. Socialinė-pilietinė veikla turi padėti mokiniui suprasti, kad demokratinės visuomenės grįstos jų piliečių įsitraukimu ir dalyvavimu sprendžiant visuomenei aktualius klausimus ir kad kolektyvinėmis pastangomis galima pasiekti daugiau, nei veikiant individualiai. Mokiniai skatinami dalyvauti bendrose veiklose, kurių metu jie mokytųsi pažinti vieni kitus, išklausyti skirtingas nuomones, ieškoti sutarimo, argumentuoti nuomones, atlikti įvairus socialinius vaidmenis, dalintis, bendradarbiauti ir padėti vieni kitiems. Galimos įvairios mokinių grupių arba klasių iniciatyvos, siekiant spręsti licėjaus bendruomenei aktualius klausimus, pvz., organizuoti pilietines iniciatyvas ir / ar jose dalyvauti, taip pat dalyvauti kraštotyrinėje, ekologinėje (aplinkosauginėje) veikloje ir kt.
Veiklos kryptys |
Galimos veiklos |
1. Pilietinė veikla |
Pilietinių iniciatyvų organizavimas. |
2. Socialinė veikla |
Labdaros akcijų inicijavimas ir dalyvavimas jose. |
3. Kultūrinė veikla |
Dalyvavimas rengiant licėjaus leidinius (laikraštis „Andai“, licėjaus metraštis, literatūrinis almanachas „Sparnai“ ir kt.). |
4. Sportinė veikla |
Sportinių renginių, varžybų organizavimas, teisėjavimas juose. |
5. Ekologinė veikla |
Gėlių ir želdinių priežiūra. |
6. Darbinė veikla |
Kabinetų ir kitų patalpų tvarkymas. |
7. Kita veikla |
Budėjimas renginių metu. |
IV. SOCIALINĖS-PILIETINĖS VEIKLOS VYKDYMO TVARKA
8.1. I–II klasių mokiniams 20 valandų;
8.2. III klasių mokiniams 40 valandų;
8.3. IV klasių mokiniams 30 valandų.
14.1. parengti planą dėl galimos socialinės-pilietinės veiklos pobūdžio ir turinio;
14.2. aptarti savo pasiūlytas veiklas ir užduotis su klasės vadovu;
14.3. atsakingai vykdyti suplanuotas užduotis;
14.4. apmąstyti savo patirtį ir prireikus koreguoti socialinės-pilietinės veiklos pobūdį, užduotis ir kt.;
14.5. kaupti savo socialinės-pilietinės veiklos įrodymus;
14.6. dalyvauti ugdomuosiuose pokalbiuose su klasės vadovu, pateikti socialinės-pilietinės veiklos reikiamus įrodymus ir refleksiją apie atliktas veiklas raštu;
14.7. kilus nenumatytoms aplinkybėms, koreguoti, perplanuoti savo socialinę-pilietinę veiklą.
16.1. paaiškinti socialinės-pilietinės veiklos prasmę, reikalavimus, pateikti gerųjų socialinės-pilietinės veiklos atlikimo pavyzdžių;
16.2. padėti mokiniams pasirinkti socialines-pilietines veiklas ir suprasti, kaip jų patirtis jas atliekant prisidės prie mokinių asmeninio augimo; pateikti rekomendacinio pobūdžio socialinių-pilietinių veiklų sąrašą; padėti mokiniams pasirengti savo socialinės-pilietinės veiklos planus;
16.3. organizuoti konsultacijas, pagal galimybes stebėti, kaip mokiniams sekasi atlikti nusimatytas užduotis. Pastebėjus, kad mokiniams kyla sunkumų, kviesti mokinius pokalbiui ir teikti reikiamą pagalbą. Jei socialinė-pilietinė veikla atliekama už licėjaus ribų, palaikyti ryšį su organizacijų atstovais;
16.4. teikti grįžtamąjį ryšį mokiniui ir jo tėvams (globėjams, rūpintojams) apie socialinės-pilietinės veiklos rezultatus;
16.5. ugdymo laikotarpio pabaigoje patikrinti, kad būtų įvykdytas minimalus socialinės-pilietinės veiklos reikalavimas, apibendrinti mokinių patirtis ugdomųjų pokalbių metu arba gavus jų veiklos apskaitą ir refleksijas raštu bei vertinti mokinio įvykdytas užduotis ir refleksiją.
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
_____________________________
PRIEDAI
1 priedas Socialinės-pilietinės veiklos apskaitos lapas
2 priedas Socialinės-pilietinės veiklos refleksija