Tarptautinio bakalaureato diplomo programa yra dvejų paskutiniųjų vidurinės mokyklos metų ugdymo programa, skirta 16–19 metų mokiniams. Dideli akademiniai reikalavimai, subalansuotas ugdymo planas, baigiamieji egzaminai padeda mokiniams tinkamai pasiruošti studijoms aukštojoje mokykloje ir tolesniam gyvenimui. Tarptautinio bakalaureato diplomą pripažįsta ir vertina geriausi pasaulio universitetai.
Tarptautinio bakalaureato organizacija (IBO) įkurta 1968 m. Ženevoje. Šiuo metu IBO priklauso 2580 mokyklų 134 pasaulio šalyse: jose dėstomos trijų pakopų ugdymo programos – pradinės mokyklos (IB Primary Years), pagrindinės mokyklos (IB Middle Years) ir diplomo (IB Diploma) programa.
Nuo pirmųjų veiklos metų IBO vadovaujasi ugdymo principais, kurie
Šiais principais ir nuostatomis yra grindžiama Tarptautinio bakalaureato misija.
Tarptautinio bakalaureato tikslas – ugdyti nuolat žinių siekiančius, išprususius, nuovokius ir dėmesingus aplinkai jaunuolius, kurie suvoktų ir gerbtų kultūrų skirtumus bei padėtų kurti geresnį ir taikesnį pasaulį. Šiam tikslui IBO kartu su mokyklomis, vyriausybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis yra sukūrusi ir nuolat atnaujina ugdymo programas, išsiskiriančias aukštais akademiniais reikalavimais ir patikimu vertinimu. Pagal šias programas dirbančių viso pasaulio Tarptautinio bakalaureato mokyklų mokiniai skatinami būti aktyviais, rūpestingais, visą gyvenimą besimokančiais žmonėmis, pripažįstančiais, jog ir kitaip manantys gali būti teisūs.
Tarptautinis bakalaureatas siekia ugdyti plačių pažiūrų žmones, kad jie jaustųsi visos žmonių bendruomenės nariais, atsakingais už planetos išsaugojimą, ir padėtų kurti geresnį ir taikesnį pasaulį.
Tarptautinio bakalaureato mokiniai siekia būti
Smalsūs tyrinėtojai | Žingeidūs, aktyvūs, savarankiški, siekiantys atrasti ir ištirti naujus dalykus; patiriantys mokymosi džiaugsmą. Jų noras nuolatos mokytis išliks visą gyvenimą. |
Visapusiškai išprusę |
Domisi įvairiomis žmogaus veiklos sritimis, įvairiais pasaulio reiškiniais ir procesais, nagrinėja įvairius požiūrius ir vertinimus. Taip gilina savo žinias ir plečia akiratį. |
Mąstantys |
Kritinis mąstymas ir kūrybingumas jiems padeda išspręsti sudėtingas problemas, priimti pagrįstus ir etiškus sprendimus. |
Lengvai bendraujantys |
Priima informaciją ir reiškia mintis daugiau nei viena kalba, efektyviai ir noriai bendradarbiauja su kitais. |
Principingi | Laikosi moralės normų, elgiasi dorai, sąžiningai ir teisingai, gerbia kito asmens orumą, grupės ar bendruomenės nuomonę. Prisiima atsakomybę už savo veiksmus ir jų pasekmes. |
Atviri pasauliui | Vertina tiek savo pačių kultūrą, papročius, asmeninę patirtį, tiek kitų individų ar bendruomenių nuostatas, vertybes ir tradicijas. Jiems įdomu išgirsti kitokią nuomonę, ją įvertinti. Taip jie praturtina savo patirtį ir tobulėja. |
Rūpestingi | Moka užjausti, gerbia kitų žmonių jausmus, supranta jų lūkesčius. Jaučia pareigą padėti kitiems. |
Nebijantys rizikuoti | Nebijo netikėtų situacijų, sumaniai ieško išeičių, mėgsta išbandyti naujas idėjas ir veiklą. Drąsiai gina savo požiūrį. |
Visapusiški | Suvokia, kad gerovę sau ir aplinkiniams sukurs siekdami protinės, fizinės ir emocinės darnos. |
Savikritiški | Moka įvertinti savo mokymosi patirtį, suvokia savo stipriąsias puses ir trūkumus. Mokydamiesi tobulėja. |
Licėjuje Tarptautinio bakalaureato diplomo (IB Diploma) programa dėstoma nuo 1997 metų. Licėjų sėkmingai baigė 24 IB klasės abiturientų laidos. Šiuo metu IB1 klasėje mokosi 52 mokiniai, o IB2 klasėje – 47 mokiniai.
UGDYMO PROGRAMA
IB ugdymo programą rengia Tarptautinio bakalaureato organizacija. Programą sudaro 6 dalykų grupės: 1) gimtoji kalba ir literatūra, 2) užsienio kalbos, 3) socialiniai mokslai, 4) gamtos ir taikomieji mokslai, 5) matematika, 6) pasirenkamieji dalykai.
Licėjaus IB klasėse dėstomi šie dalykai:
1 grupė |
Lietuvių literatūra, anglų kalba ir literatūra |
2 grupė |
Anglų kalba |
3 grupė |
Istorija, psichologija, ekonomika, geografija |
4 grupė |
Biologija, fizika, chemija, aplinkos sistemos, kompiuterių mokslas |
5 grupė |
Matematika |
6 grupė |
Vokiečių, prancūzų kalba, antras dalykas iš 3 arba 4 grupės |
Privaloma mokytis po vieną dalyką iš kiekvienos grupės, iš jų tris – aukštesniuoju lygiu, (HL), tris – standartiniu lygiu (SL). Aukštesniojo lygio kursui skiriama 240 valandų, standartinio – 150 valandų per dvejus metus.
Kiti trys privalomi IB diplomo programos komponentai yra pažinimo teorija (Theory of Knowledge), išplėstinis rašinys (Extended Essay) ir kūryba, sportas, socialinis darbas (Creativity, Activity, Service).
UGDYMO PROCESAS
IB klasėse ugdymo procesas vyksta taip pat kaip ir Licėjaus klasėse, dirbančiose pagal nacionalinę programą. Mokslo metai skirstomi į pusmečius: vedami pusmečio, o mokslo metų pabaigoje – metiniai pažymiai. IB klasės mokiniai pirmųjų mokymosi metų pabaigoje laiko egzaminų sesiją, kurią sudaro visų šešių dalykų egzaminai; užduotis šiems egzaminams rengia dalykų mokytojai.
Vertinimas
Atsižvelgiant į kiekvieno dalyko ypatumus, mokiniai vertinami už žodinį atsakinėjimą, rašto darbus, projektinius bei eksperimentinius darbus per visus mokslo metus. Naudojama 7 balų vertinimo skalė.
Dėstomoji kalba
IB klasių dėstomoji kalba yra anglų kalba (išskyrus lietuvių kalbos pamokas). Mokomasi iš Jungtinėje Karalystėje leistų vadovėlių, skirtų IB mokykloms.
Lietuvių kalbos ir literatūros kursas dėstomas ir baigiamieji egzaminai laikomi pagal IBO parengtą programą.
BAIGIAMIEJI EGZAMINAI
Antrųjų mokymosi metų pabaigoje (gegužės mėn.) laikomi visų šešių dalykų baigiamieji egzaminai, kuriems užduotis rengia IBO Egzaminų ir vertinimo centras. Pagal IBO nustatytą grafiką, egzaminai vyksta vienu metu (gegužės mėn.) visose Šiaurės pusrutulio IB mokyklose. Kiekvieno dalyko baigiamąjį egzaminą sudaro dvi arba trys dalys.
Egzaminų darbus vertina išoriniai vertintojai, dirbantys įvairių šalių IB mokyklose arba universitetuose; jų vertinimai moderuojami ir galutiniai pažymiai patvirtinami IBO egzaminų ir vertinimų centre Kardife.
Visi darbai vertinami vadovaujantis bendrais IB vertinimo kriterijais; naudojama 7 balų skalė.
Dalyko baigiamojo egzamino pažymį sudaro atskirų egzamino dalių pažymiai bei vidinio vertinimo darbo (per mokslo metus atlikto savarankiško darbo, kurį vertina dalyko mokytojas) pažymys. Kiekvienas komponentas turi atitinkamą procentinę vertę, todėl galutinis pažymys nėra atskirų egzamino dalių įvertinimų aritmetinis vidurkis.
Baigiamųjų egzaminų balų sumą sudaro šešių egzaminų įvertinimai ir papildomi balai už išplėstinį rašinį ir pažinimo teorijos rašinį. Diplomui gauti būtina surinkti mažiausiai 24 balus; didžiausia balų suma – 45.
MOKYKLOS BAIGIMO DOKUMENTAI
Tarptautinio bakalaureato diplomas (IB diploma) suteikiamas mokiniams, sėkmingai išlaikiusiems visus šešis baigiamuosius egzaminus ir gavusiems teigiamus pažinimo teorijos, išplėstinio rašinio ir visuomenei naudingo darbo įvertinimus.
Licėjaus IB klasę baigę mokiniai įgyja dvikalbį IB diplomą, suteikiantį teisę studijuoti aukštojoje mokykloje lietuvių ir anglų kalbomis.
Lietuvoje Tarptautinio bakalaureato diplomas yra prilyginamas brandos atestatui, o baigiamieji IB egzaminai – brandos egzaminams. IB egzaminų pažymiai konvertuojami į šimtabalę sistemą pagal Lietuvos švietimo ministerijos patvirtintas taisykles.
IB egzaminas |
Valstybinis |
IB egzaminas |
Valstybinis |
7 |
100 |
7 |
90 |
6 |
90 |
6 |
85 |
5 |
85 |
5 |
65 |
4 |
65 |
4 |
44 |
3 |
44 |
3 |
35 |
2 |
35 |
2 |
21 |
1 |
nėra atitikmens |
1 |
nėra atitikmens |
Informacija apie priėmimą į Lietuvos aukštąsias mokyklas pateikiama www.lamabpo.lt skyrelyje „Įgijusiems išsilavinimą užsienyje“.
MOKESČIAI
Visos IB organizacijai priklausančios mokyklos kasmet privalo mokėti nario mokestį – 9150,00 EUR, kurį už Licėjaus IB klases sumoka savivaldybė. Egzaminų mokestį (534 EUR) IB organizacijai ir už pašto išlaidas (21 EUR) moka patys mokiniai antrųjų mokymosi metų rudenį (12 klasėje).
PRIĖMIMAS
Į IB klasę priimami mokiniai, baigę pagrindinio ugdymo programą Lietuvos arba užsienio šalių mokyklose. Priėmimo taisyklės yra skelbtos Licėjaus tinklalapyje.